تیتان یک ترکیب معدنی سفید رنگ است که به دلیل ویژگی های غیر سمی، غیر فعال بودن از نظر شیمیایی و درخشان بودن کاربرد گسترده ای دارد و می تواند سفیدی و درخشندگی بسیاری از مواد را افزایش دهد. تیتان سفیدترین و درخشان‌ترین رنگ‌دانه شناخته شده با خصوصیات بازتابشی است که همچنین می تواند اشعه UV را دفع کند.

تیتان نام دیگر دی اکسید تیتانیوم (TiO2) است که حدود ۱۰۰ سال است در طیف گسترده ای از صنایع و کالاهای مصرفی مانند رنگ، روکش، چسب، کاغذ و مقوا، منسوجات، سرامیک، رنگ غذا، لوازم آرایش، داروها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در برابر حرارت پایدار و غیرقابل اشتعال است و حلالیت کمی دارد. تیتان از تیتانیوم به دست می آید که از نظر فراوانی نهمین عنصر موجود در پوسته زمین است.

بیش از ۵۰ سال است که تولید کنندگان مواد غذایی برای زیباسازی و جلب مشتری بیشتر از تیتان در مواد غذایی مختلف و اسنک‌های پر زرق و برق استفاده می کنند. تیتان در مواد غذایی به عنوان آنتی کیک عمل می کند و با ایجاد رنگ سفید طبیعی در انواع بستنی و روکش های کیک، کمک می کند تا این خوراکیها عالی و جذاب تر به نظر برسند.

استفاده از تیتان در بسته بندی های مواد غذایی نیز می تواند به عنوان یک حفاظ در برابر نور و خصوصا پرتو UV یا فرابنفش باشد که مواد غذایی، نوشیدنی ها، مکمل ها و داروها را از تخریب زودرس محافظت می کند و باعث افزایش ماندگاری محصول می شود. کلاس های خاصی از تیتان با درجه خلوص بالا نیز در قرص های دارویی، روکش های کپسول و همچنین به عنوان تزئین در بعضی از غذاها استفاده می شود.

تیتانیوم دی اکساید در برخی از محصولات دیگر مانند خمیردندان نیز به عنوان عامل ساینده جهت تمیزکردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در شیرینی ها، آب نبات ها و آدامس ها یافت می شود. روکش صاف و درخشان برخی از شکلات ها نیز حاوی تیتان است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید