تیتان یک ترکیب معدنی سفید رنگ است که به دلیل ویژگی های غیر سمی، غیر فعال بودن از نظر شیمیایی و درخشان بودن کاربرد گسترده ای دارد و می تواند سفیدی و درخشندگی بسیاری از مواد را افزایش دهد. تیتان سفیدترین و درخشان‌ترین رنگ‌دانه شناخته شده با خصوصیات بازتابشی است که همچنین می تواند اشعه UV را دفع کند.

تیتان نام دیگر دی اکسید تیتانیوم (TiO2) است که حدود ۱۰۰ سال است در طیف گسترده ای از صنایع و کالاهای مصرفی مانند رنگ، روکش، چسب، کاغذ و مقوا، منسوجات، سرامیک، رنگ غذا، لوازم آرایش، داروها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در برابر حرارت پایدار و غیرقابل اشتعال است و حلالیت کمی دارد. تیتان از تیتانیوم به دست می آید که از نظر فراوانی نهمین عنصر موجود در پوسته زمین است.

دی اکسید تیتانیوم (به انگلیسی: Titanium dioxide) همچنین به عنوان تیتانیوم(۴) اکسید یا تیتانیا شناخته شده، پدیداریِ طبیعی اکسیدتیتانیوم است با فرمول شیمیایی TiO2. هنگامی که به عنوان رنگدانه استفاده می‌شود، به نام‌های تیتانیوم سفید، رنگدانه سفید۶ (PW6)، یا CI 77891 خوانده می‌شود. به‌طور کلی منبع آن از ایلمنیت، روتیل و آناتاز تأمین می‌شود. کاربردهای وسیعی از جمله رنگ کرم‌های ضدآفتاب و رنگ‌های خوراکی دارد. هنگامی که به عنوان رنگ غذا استفاده می‌شود، عدد ئی آن ۱۷۱ است. تولید جهانی در سال ۲۰۱۴ حدود ۷٫۵ میلیون تن بود و این مقدار در حال افزایش است.

مهم‌ترین حوزه‌های کاربرد دی اکسید تیتانیوم رنگ، لاک الکل (لعاب)، کاغذ و پلاستیک هستند، که حدود ۸۰ درصد از مصرف دی اکسید تیتانیوم جهان می‌باشد. دیگر کاربردهای رنگدانه مانند چاپ پارچه، الیاف، لاستیک، محصولات آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی ۸ درصد می‌باشند. بقیه موارد در کاربردهای دیگر استفاده می‌شود، به عنوان مثال تولید تیتانیوم خالص، شیشه و سرامیک‌های شیشه‌ای، سرامیک‌های الکتریکی، کاتالیزورها، هادی برق و واسطه‌های شیمیایی. همچنین در بسیاری از آب نبات‌های قرمز رنگ وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید